Klasa 5-6b

SZKOŁA PODSTAWOWA, KL. 6a i b – JĘZYK ANGIELSKI

TEMAT: Stopniowanie przymiotników: stopień wyższy i najwyższy – ćwiczenia gramatyczne.

Celem dzisiejszej lekcji będzie przypomnienie sobie zasad stopniowania przymiotników:

METODA I:

Do przymiotnika w stopniu wyższym dodaje się końcówkę -er. Ta metoda stosowana jest w przypadku przymiotników krótkich, jednosylabowych i tych dwusylabowych zakończonych na -y.

Long (długi) – longer (dłuższy)

Big (duży) – bigger (większy)

Sweet (słodki) – sweeter (słodszy)

Easy (łatwy) – easier (łatwiejszy)

Jeśli pzymiotnik zakończony jest na literę –y, wtedy to Y  zamienia się na i dodaje –er:

Busy – busier

Jeśli przymiotnik zakończony jest na jedną spółgłoskę poprzedzoną jedną samogłoską, wtedy ostatnią literę tego wyrazu podwajamy i dopiero dodajemy -er:

Fit – fitter

Big – bigger

Utwórz przymiotniki w stopniu wyższym: (dodaj końcówkę -er)

Strong (silny) –

Handy (pomocny) –

Brave (odważny) –

Fit ( zdrowy, wysportowany) –

 METODA II

 Przed przymiotnikiem wstawiamy wyraz more. Tę metodę stosujemy do pozostałych przymiotników ( tych dwu i więcej sylabowych – w myśl zasady, do długiego  wyrazu – nie dodajemy już końcówki, tylko stawiamy oddzielny wyraz przed nim!)

Exciting (ekscytujący) – more exciting

Difficult (trudny) – more difficult

Ćwiczenie: utwórz stopień wyższy dla następujących przymiotników:

Beautiful (piękny) –

Interesting (ciekawy) –

Expensive (drogi) –

Useful (użyteczny) –

Pamiętaj o wyjątkach:

Good – better (dobry)

Bad – worse (zły)

Much/many – more (dużo)

Little – less (mało)

Zadanie do poćwiczenia w ramach zadania domowego:

comparative – Test (wordwall.net)

Powodzenia😊

Related posts

Leave a Comment

Skip to content